محتوای درسی

درس ششم علوم ششم💡


خلاصه :

درس ششم : ورزش و نیرو💡

بسم الله الرحمن الرحیم

ما وقتی جسم را به سمت خود می کشانیم یا از خود دور می‌کنیم به آن نیرو وارد کرده ایم.نیرو به دو دسته کششی و رانشی تقسیم بندی می شود.اثرات نیرو عبارتند از:تغییر شکل_تغییر اندازه_شروع حرکت جسم_تغییر در سرعت_توقف جسم_تغییر جهت حرکت جسم.

 

۴ حقیقت درباره ی نیرو:

نیرو بین حداقل دو جسم اتفاق می‌افتد.

نیرو می‌تواند از همه جهت ها وارد شود.

نیروها قابل دیدن نیستند ولی میتوان متوجه اثر آنها شد.

واحد اندازه گیری نیرو نیوتون است.

 

وقتی ما به جسمی نیرو وارد می‌کنیم ، جسم هم همان قدر به ما نیرو وارد می‌کند. وقتی ما به زمین برخورد می‌کنیم دردمان می‌گیرد ولی در صورتی که ما به زمین نیرو وارد کرده ایم ولی خودمان دردمان گرفته است.یعنی جسم همان قدر به ما نیرو وارد کرده است.

 

نکته:یک جسم ساکن یا در حال حرکت تمایل دارد در وضعیتی که هست باقی بماند!

 

جسم در صورتی در جهت نیروها حرکت می‌کند که دو نیروی هم جهت به جسم نیرو وارد کنند. اگر بخواهیم که نیروی وارد شده به جسم را در این مواقع اندازه بگیریم، باید دو نیرو را که به جسم وارد می‌کنند با هم جمع ببندیم.

جسم در صورتی در جهت نیروی بزرگتر حرکت خواهد کرد که دو نیروی خلاف جهت هم به جسمی وارد شود و یکی از نیروها بیشتر باشد. برای بدست آوردن مقدار نیروی وارد بر جسم در این مواقع کافی است اندازه دو نیرو را از هم کم کنیم.

اگر دو نیروی خلاف جهت هم بر جسمی وارد شود و دو نیرو برابر باشد ، جسم حرکت نمی‌کند.

 

نکته: برای بیان یکی از شگفتی های آفرینش می توان به کک اشاره کرد که می تواند ارابه ای را که جرم آن چند هزار برابر جرم خودش است را بکشد.

 

لطفا فیلم را مشاهده فرمایید🌹

کاری از :حسناآزادیان😊

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران