رویدادهای مدرسه

گیاهی که پتانسیل امنیت غذایی دارد

کینوا (خاویار گیاهی) بخش اول


خلاصه :

کینوا گیاهی با خواص فوق العاده

احتمالاً تا حالا اسمش هم به گوشتان نخورده است. بله دانه‌ی کینوا (Quinoa) را می‌گوییم. کینوا گیاهی است با نام علمی Chenopodium quinoa willd یکی از گیاهانی که جدیدا در ایران در حال  بررسی است .

کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش معروف است. البته جزو غلات نیست اما خواصی مشابه و حتی بیشتر دارد. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته استفاده می شود. از آنجا که ایران کشوری با تنوع آب و هوایی فراوان و جمعیتی رو به رشد دارد، می دانیم نیاز غذایی مردم با استفاده از پتانسیل های تولید محصولات کشاورزی، از ضروریات و الزامات کشور می باشد که وظیفه ای سنگین بر دوش بخش کشاورزی و به خصوص تحقیقات است.
 خوشبختانه گفته می‌شود که کشت آن در ایران نیز شروع شده است. «اینکاها» به این دانه‌ها «مادر همه‌ی دانه‌های خوراکی» می‌گویند چون خواص فوق‌العاده‌ای دارد.
💥 اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، 💥کلسترولتان بالاست یا می‌خواهید لاغر شوید می‌توانید به این دانه‌ها اعتماد کنید.


🍲 روش پخت آن مانند برنج 🍚است و یکی از مواد غذایی سالم برای سلامتی است. با ما باشید تا بیشتر با این دانه‌ها آشنا شوید.😊
گیاه کینوا 🌿یک گیاه سنتی است که قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد. کینوا بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌های برنج و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است.
 مخصوصا برای کسانی که رژیم غذایی دارند و همچنین گیاهخواران توصیه می‌شود. کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های مفید برای تامین انرژی بدن است. کربوهیدرات‌ها برای متراکم کردن عضلات لازم است.  دانه کینوا Quinoa با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک‌ چهارم فنجان دارای فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به دیگر غلات است . این بدان معناست که این دانه در ثابت نگه داشتن سطح قند خون موثر است. دانه های خوراکی علاوه بر کینوا با نامهای برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز خوانده میشوند .

کینوا شبیه به غلات است و مانند آن پخته و  مصرف می شود ولی در اصل غلات نیست
گیاه کینوا به دلیل استحصال دانه های خوراکی کاشته میشود . شبیه به غلات است و مانند آن پخته و  مصرف می شود ولی در اصل غلات نیست ! این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوار ترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی میتواند کاشته شود . سرشار از مواد پروتئینی می باشد ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد .

کینوا گیاهی است که ارزش غذایی بسیار بالای دانه آن موجب مقایسه ی آن توسط سازمان خاروبار جهانی با شیر خشک گردید. نتایج این تحقیق حاکی از امید بخش بودن این گیاه به عنوان منبعی نو و ارزشمند غذایی در کشور با انجام تحقیقات بیشتر خواهد بود. به دلیل اهمیت این ماده خوراکی از سوی سازمان خاروبار جهانی در سازمان ملل سال 2013 سال " کینوا " نامگذاری شده است .
ارزش غذایی کینوا :

از برگهای جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می شود. ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. 
ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر آن موجب مقایسه ی آن توسط سازمان خاروبار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است. دانه های این گیاه مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری از گندم، جو و ذرت دارند.
 

از برگهای جوان کینوا به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در غذاهای متفاوت استفاده می شود

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران