رویدادهای مدرسه

یکی از غنی ترین منابع پروتئین

کینوا(خاویار گیاهی) بخش دوم


خلاصه :

کینوا گیاهی بسیار مغذی با قدمتی بیش از ۵ هزار سال 

این‌گیاه خوشمزه و خوش هضم و خوش خوراک‌ چه خواصی دارد .
کینوا برای مقابله با مشکلات گوارشی


برای کبدهای آسیب دیده و شکم‌های نفخ کرده انتخاب مناسبی است . کینوا حاوی فیبرهای غیر محلول در آب می‌باشد که آب را به خود جذب می‌کند. در نتیجه حجیم شده و باعث تحریک عملکرد روده‌ها می‌شود. باید بدانید که حدود یک لیوان از این دانه‌ها حاوی فیبری معادل یک برش نان کامل (سبوس‌دار) می‌باشد. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید بدانید که کینوا همان دانه‌ی مورد نیاز شماست.

کینوا همیار لاغری


لاغر شدن بدون گرسنگی کشیدن آرزوی قلبی خیلی از خانم‌ها و البته آقایان است. دانه‌های کینوا درست همین کار را می‌کنند. به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی پروتئین هستند و به طور طبیعی سیری ایجاد می‌کنند. علاوه بر این‌ها کینوا خیلی زود معده را پر می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد. باید بدانید که این دانه‌ها کم‌چرب هستند و شاخص گلیسمی پایینی دارند. برای همین جایگزین مناسبی برای پاستاها، نان و برنج محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که ۱۰۰ گرم کینوا حاوی حدود ۳۰۰ کالری است.

کینوا حافظ رگ‌های شما از گزند کلسترول


وقتی صحبت از بیماری‌های قلبی عروقی است کینوا خواص خود را بیشتر آشکار می‌کند. این دانه‌های پرخاصیت نه تنها از رگ‌ها محافظت می‌کنند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سرشار از فیبر هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فیبرهای محلول در آب ژلی تشکیل می‌دهند که اجازه نمی‌دهند کلسترول جذب روده شود. علاوه بر این زمانی که میزان کلسترول کاهش پیدا می‌کند رگ‌ها تمیزتر و بازتر می‌شوند و قلب در سلامت بالایی قرار می‌گیرد. محققان معتقدند اگر روزانه ۲۵ گرم غلات مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

کینوا ضد پیری است


کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی است مانند منگنز و مس و غیره. علاوه بر این باید بدانید که این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن شده و باعث پیری سلول‌ها می‌شوند. با مصرف کینوا شما صاحب صلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.
مصرف این ماده احساس سیری به فرد می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند. مصرف این ماده غذایی به همراه سبزی‌های تازه و مقدار کمی روغن زیتون یک وعده غذایی کامل به‌شمار می‌آید. 

کینوا برای تسکین دردهای میگرنی


شما هم از میگرن رنج می‌برید؟ باید بدانید که هر چه زودتر باید کینوا را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار از منیزیم است و به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که این ویتامین برای مقابله با میگرن موثر است 


طرز تهیه و انواع غذاها با کینوا ، برنج اینکا و یا خاویار گیاهی :
هر یک پیمانه کینوا را با دو پیمانه آب یا آب مرغ و گوشت در حرارت ملایم و به مدت 10 تا 15 دقیقه و مانند برنج تا زمانی که آب آن به طور کامل کشیده شود می پزند. کینوا خیلی زودتر از برنج قهوه‌ای می‌پزد و در واقع از نظر مدت پخت شبیه به برنج سفید است . می‌توان از مقداری روغن زیتون، لیموترش، نارنج , سبزیجات خرد شده و گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و کاری و ادویه و سبزیجات معطر , زیتون سبز و سیاه و پیازچه و نخود فرنگی و ذرت و ... برای خوش طعم کردن این غذای مفید و مغذی استفاده کرد . 

ازکینوا میتوان کوفته و کتلت و غذاهای خوشمزه ای تهیه کرد , تهیه آن بسیار ساده و سریع است .


 
از کینوا بعنوان حجم دهنده پروتئینی در سالاد ها میتوان استفاده کرد و نیز آنرا به خوبی میتوان جانشین برنج نمود .
با کینوا  Quinoa میتوان انواع غذاهای گیاهی برگر و دلمه و استانبولی و سالاد های گرم و سرد و حتی نان و سوپ و کوکو و شامی و سوپ های گیاهی و گیاهخواری و یا همراه با گوشت و سبزیجات دیگر تهیه کرد .کینوا دارای 9 آمینو اسید اساسی است که آن را به یک پروتئین تمام عیار تبدیل می کند .

تقریبا هرچیزی که با برنج و عدس یا عدس سرخ میتوان تهیه کرد با کینوا هم میتوان تهیه نمود . حتی میتوان آن را داخل آش ها اضافه کرد و یا با آن انواع کیش های غذایی یا ترین های غذایی و سوخاری و ... تدارک دید .
حتما حتما یک بار امتحان کنید .نوش جان😋

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران