رویدادهای مدرسه

اردو

تاثير اردو بر دانش آموزان


خلاصه :

تاثير اردو بر شادابي دانش آموزان 🌺

امروزه رسانه های آموزشی فقط شامل فیلم ، سی دی ، تلویزیون ، کتاب و غیره نمی شود بلکه موقعیت آموزشی مانند اردو و بازدید به عنوان یکی از مهمترین رسانه های آموزشی و موثر در زمینه یاددهی و یادگیری مطرح است . هرچقدر تنوع موقعیت های آموزشی در راستای دروس مدارس بیشتر باشد ، میزان و پایداری مطالب آموخته شده هم بیشتر خواهد بود . به دلیل اینکه  اکثر حواس دانش آموزان در بازدید علمی ، اردو و گردش دسته جمعی بکار گرفته می شود دارای  اهمیت خاصی است . والدین و مربیان ، بازدید های علمی دوران تحصیل خود را به خوبی به خاطر دارند و اینکه معمولا" با شادی ، نشاط و جذابیت برایشان به همراه  بوده است و آن برنامه ها را هرگز فراموش نخواهند کرد .مختصری در مورد شیوه گردش علمی در تدریس معلمان را اینجا ذکر می کنیم ؛

" گردش علمي به عنوان یک رسانه آموزشی به دانش آموزان امكان مي دهد كه از طريق مشاهده طبيعت, وقايع, فعاليت ها, اشياء و مردم تجريه علمي بدست آورند. در گردش علمي دانش آموزان با مشاهده واقعيتها مي توانند مفاهيمي را كه در در كلاس مورد بحث قرار مي گيرد, بهتر در ذهن خود بپرورانند و معلم مي تواند با استفاده از اين شيوه ، كنجكاوي فراگيران را درباره موضوعي خاص بر انگيزد. در بعضي موارد, مي توان از گردش علمي براي جمع آوري اطلاعات لازم براي انجام گرفتن آزمايش, يا يك پروژه, بهره گرفت. مثلاً اگر هدف درس( آشنایی با شغل پرستاری ) باشد مي توان دانش آموزان را به چند بیمارستان یا مرکز درمانی برد تا با مصاحبه با پرستاران و آشنایی با محیط کار آنان ، اطلاعاتی را جمع آوری و در کلاس ارائه دهند. "

 

 بسته به امکانات مدارس و همکاری  انجمن اولیا و مربیان ، این بازدیدهای هر چند کوتاه باید در طی سال تحصیلی چندین بار به درخواست معلمان و مرتبط با کتب درسی صورت گیرد . متاسفانه در مدارس کشور ، اردو ، بازدید و گردش علمی به  1 مورد  شامل کل دانش آموزان مدرسه در اواخر سال تحصیلی و آنهم در یک نصف روز ختم می شود اما بهتر بود  جهت تکمیل تدریس یا مرور مطالب به شیوه عینی ، هر ماه یک بازدید از مراکز علمی ، تاریخی ، صنعتی ، کتابخانه ، اماکن دیدنی  و طبیعی ، ادارات متناسب موضوع و غیره انجام می شد . این نوع اردوهای یک روزه پایان سال که بیشتر به عنوان رفع تکلیف انجام می شود ، با موقعیت آموزشی بازدید علمی  بسیار تفاوت دارد چرا که ممکن است در جریان اردو سوژه هایی برای مرتبط ساختنشان با مفاهیم دروس نداشته و یا اصلا" معلمان در آن اردو شرکت نکنند ( که البته اردو به این عنوان هم خالی از فایده نیست و لی مانند بازدید علمی ، در راستای کتب درسی و مفاهیم تدریس شده ، هدفمند نیست اما کمترین فایده آن ایجاد نشاط و شادی در دانش آموزان است )

ما در مشكوه در طول سال تحصيلي اردو هاي زيادي را براي دانش آموزان با توجه به شرايط روحي و مقطع تحصيلي آنها در نظر ميگيريم . 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران