معرفی

آهو


خلاصه :

آهو ها

                                                آهو،غزال

ویژگی های ظاهری: طول بدن 90 تا 115 سانتیمتر و طول دم 16 تا 20 سانتیمتر. ارتفاع بدن 70 تا 80 سانتیمترو وزن 20 الی 45کیلوگرم است. نرها دارای شاخ هسستند و طول شاخ آن ها 25 تا 43 سانتی متر است. در نواحی زیر چشم، کشاله ران و بین سم ها دارای غدد تولید کننده بو هستند. در ماده ها فاقد شاخ و در برخی موارد دارای شاخ های کوتاه و نازکی هستند. شاخ ها دائمی، نوک شاخ ها قدری به داخل پیچیده و شکلی شبیه S را بوجود آورده است. همچنین نر ها دارای برآمدگی غده مانند در زیر گلوی خود هستند. این گونه دارای دست و پایی بلند و دمی کوتاه هستند. در فصل گرما موها ی بدن کوتاه و شنی رنگ و درفصل سرما دارای موهای بلند متمایل به قهوه ای است. موهای دم سیاه و زیر بدن و کفل ها سفید رنگ است. رنگ بدن آهوهای مسن تر روشن تر است.

ویژگی های زیستی : گیاهخوار و نشخوار کننده اند، حس بویایی و بینایی قوی دارند، به صورت اجتماعی زندگی کرده و تشکیل گله های کوچک و در برخی موارد بزرگ را می دهند. روزها و در برخی موارد شب ها فعالیت می کنند. سرعت بسیار بالایی در دویدن دارند و مسیر مشخصی را برای فرار در نظر می گیرند. دارای مهاجرت فصلی زمستانه به مناطق گرم تر هستند.
از علوفه و بوته ها و در برخی موارد از مزارع کشاورزی استفاده می کنند. جفتگیری  در پاییز است و در این زمان آهوی نر بعد از اختیار کردن تعدادی ماده با همه آن ها جفت گیری می کند. طول مدت بارداری 5 تا 6 ماه است. 2 تا 3 بچه به دنیا می آورند. بچه ها حدود 3 کیلوگرم هستند و تا 5 ماهگی از شیر مادر تغذیه می کنند و بعد از حدود دو سال بالغ می شوند. طول عمر آهو ها حدود 12 سال است. طعمه خواران طبیعی این گونه در ایران شامل گرگ، پلنگ، یوز وکاراکال است.

زیستگاه و فراوانی : در اکثردشت های مسطح واقع در زیستگاه‌های استپی و نیمه بیابان ایران قادر به زندگی است. در گذشته در اکثر مناطق دشتی ایران یافت می‌شد اما امروزه به دلیل شکار بی رویه و محدود شدن زیستگاه ها، این گونه در بسیاری از دشت های ایران نابود شده و تنها در مناطق تحت حفاظت وجود دارند.

ارزش‌ها : دارای ارزش‌های بوم‌شناختی، زیبایی شناختی، مطالعاتی – تحقیقاتی، ارزشهای ژنتیکی، اکوتوریستی و اقتصادی است.

وضعیت حفاظت : آهو بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه‌های حمایت شده قلمداد شده است. از نظر سازمان جهانی حفاظت(IUCN) این گونه در زمره گونه های آسیب پذیر(VU) قرار گرفته و طبقه بندی CITES گروه مشخصی را برای این گونه درنظر نگرفته است.

 

۳ سال پیش
افرین

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
دریا صفری افرین
سلام دریا جونم ممنونم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران