مقالات

ذره‌بین آبی(آزمایش درس ۳ علوم پنجم)


خلاصه :

ذره بین   ذره بین وسیله ای است که با آن می توان اجسام ریز را چندیدن برابر بزرگنمایی کرد . بخش اصلی این ابزار از یک عدسی همگرا درست شده است که عمل بزرگنمایی را انجام می دهد.

ابن هیثم از دانشمندان سرشناس ایرانی، اولین دانشمند فیزیک نور در جهان است، که در زمینه شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده‌است. ابن هیثم پدر علم فیزیک نور و آغاز کننده تحولاتی که بعدها به ساخت دوربین عکاسی ، دوربین سینما و ساخت پرژکتور پخش فیلم شد، تلاش زیادی در شناخت فیزیک نور انجام داد. او رساله‌ای درباره نور نوشت و ذره‌بین را ساخت. به نسبت زاویه تابش و زاویه انکسار پی برد و اصول تاریکخانه را شرح داد و در مورد قسمت‌های مختلف چشم بحث کرد. رسالهء نور ابن هیثم نفوذ زیادی در اروپا گذاشت.

 

 

ساخت ذره بین

در همه خانه ها یک شیشه مربای استوانه ای و البته آب پیدا می شود. این روش ساخت ذره بین با وسایل ساده حتی ساده تر از شیوه قبلی برای ساخت ذره بین است. چون تقریبا هیچ کاری به جز پر کردن یک بطری شیشه ای انجام نمی دهید. فقط شیشه مربا را تا جای ممکن پر از آب کنید. حالا درب آن را در جای خود قرار داده و محکم کنید. شما می توانید این ذره بین دست ساز را به صورت های مختلف امتحان کنید. طبق تجربه ما این ذره بین برای سطوح و اشیاء صاف مثل برگ ، پوست و زمین به خوبی جواب می دهد. ولی برای سطوح سه بعدی نمی توان انتظار زیادی از آن داشت.

 
 

۳ سال پیش
دو تیک عزیزم
عالی بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران