مقالات

اتش فشان ها و زمین لرزه ها


خلاصه :

زمین لرزه ها و اتش فشان ها 

زمین لرزه ها و اتش فشان ها ، بلایای طبیعی هستند . زمین لرزه ها جابجایی ناگهانی یا لغزش سطوح زمین هستند . اتش فشان ها دهانه هایی در پوسته ی زمین هستند که گاز ها ، خاکستر داغ و گدازه ها از ان فوران می کنند . زمین لرزه می توانند باعث خرابی ساختمان ها و اسیب رساندن به زندگی انسان ها شود ، در حالی که اتش فشان ها موجب ریزش خاکستر ، متصاعد شدن گاز سمی و رانش بخش هایی از زمین می شود .

زمین لرزه چطوری ایجاد می شود ؟

پوسته ی کره ی زمین از ورقه های بسیار بزرگی تشکیل شده است که پیوسته جابه جا می شوند و ایجاد فشار و تنش می کنند . این تنش ها یا فشار ها ، باعث شکستن سنگ های زیرین ورقه ها شده و با ایجاد امواج لرزه ای ، باعث زمین لرزه می شوند .

انواع اتش فشان ها 

اتش فشان ها سه حالت فعال ، نیمه فعال یا خاموش دارند . اتش فشان های فعال به طور مداوم در حال فوران هستند . در حال حاضر ، بیش از 600 اتش فشان فعال در جهان وجود دارند . اتش فشان های نیمه فعال ، اخیرا فوران نداشتند ، در حالی که آتش فشانهای خاموش، برای همیشه خاموش شده اند و غیرفعال هستند و انتظاری از آنها برای فوران در آینده نیز وجود ندارد.

کمربند آتش

کمربندآتش، محلی است که زمین لرزه ها و آتش فشانها، به طور منظم و پیوسته درآن اتفاق می افتد، کمربند آتش ،  فضایی به وسعت  40000 کیلومتر و به شکل نعل اسب، درحاشیه اقیانوس آرام است. کمربند آتش شامل 75% از آتش فشانهای فعال و نیمه فعال جهان می باشد.

آیا میدانید؟

بیش از 600 آتش فشان فعال در جهان وجود دارد.

ماه لرزه مانند زمین لرزه در سطح ماه اتفاق می افتد. 

مانالوآ در هاوایی، بزرگترین آتش فشان جهان می باشد.

۳ سال پیش
خوب بود عزیزم
می تونست فیلم هم داشته باشه
یک تیک امتیازی به همراه امتیاز در ارزشیابی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران