آموزش

ورزش و نیروی ۱

درس ششم علوم


خلاصه :

نیرو ها و حرکت 

نکته : هر جسم متحرکی ، انرژی جنبشی دارد . زمانی که جسم متوقف می شود ، این انرژی را از دست می دهد . اجسام ایستاده، انرژی ذخیره شده ای دارد که به آن * انرژی پتانسیل * گفته می شود. 

نیرو، همان کشیدن یا هول دادن است و میتوان باعث حرکت دادن یک جسم یا متوقف کردن آن شود ؛ همچنین سرعت حرکت اجسام را زیاد یا کم میکند. زمانیکه ما توپی را پرت می کنیم درحقیقت آن را هول می دهیم تا در هوا حرکت کند.

وقتی توپی را می گیریم ، دستهایمان را درجهت مخالف توپ هول می دهیم تا سرعت آن را کم کنیم.

 

اصطکاک

اصطکاک، نیرویی است که بین دو جسم یا دو سطح وجود دارد. وقتی دو سطح به یکدیگر ساییده می شوند اصطکاک بوجود می آید.اصطکاک از لغزیدن یا سرخوردن اجسام جلوگیری می کند. سطوح زبر نسبت به سطوح صاف ، اصطکاک بیشتری دارد.

عمل و عکس العمل

وقتی نیرویی از یک جهت وارد می شود، نیروی دیگری در جهت مخالف آن عمل می کند. به این نیرو ، جفت نیرو (عمل و عکس العمل) گفته می شود.

حرکت

به جابجا شدن اجسام، ((حرکت)) گفته می شود. جسم ، زمانی حرکت می کند که با یک نیرو، هول داده شده یا کشیده شود. وقتی که جسمی شروع به حرکت کرد، از نیرو برای افزایش سرعت یا کم کردن سرعت آن استفاده می شود.

آیا میدانید؟

مقدار کار ، از حاصل ضرب نیرو در میزان جابجایی اجسام بدست می آید.

واحد سنجش نیرو * نیوتن * است.

مثال :

وقتی با پایمان روی پدال دوچرخه نیرو وارد می کنیم، پدال ها حرکت می کنند و چرخ ها می چرخند این نیرو باعث حرکت دوچرخه می شود.

۳ سال پیش
ماکت و عکس و فیلم و آزمایش چی پس عزیزم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران