معرفی

درس ۱۳


خلاصه :

بیماری ها

میکروب چیست ؟

میکروب ها ، موجودات میکروسکپی زنده ای هستند که با چشم دیده نمیشوند . در اطراف ما میلیون ها میکروب وجود دارد . اغلب آنها به ما اسیب نمی رسانند ؛ اما بعضی از آنها ما را بیمار می کنند . اگر میکروبی از راه زخم یا بریدگی یا بر اثر خوردن غذای آلوده وارد بدن ما می شود ، خون فوری عکس العمل نشان می دهد تا هر چه زود تر آن ها را از بین ببرد .

چرا گاهی بیمار می شویم ؟

وقتی قسمتی از بدن کار خود را بخوبی انجام نمی دهد ، بیمار می شویم و احساس می کنیم که حالمان خوب نیست . در این صورت ، یا دلمان درد می گیرد یا روی پوست بدنمان دانه هایی ظاهر می شود . اغلب ، ورودی موجوداتی به نام میکروب به بدن ما باعث بیماری می شوند ؛ اما خوشبختانه بدن ما قادر است در برابر میکروب ها از خود دفاع کند و آن ها را از بین ببرد . پزشک هم با دادن دارو ، در درمان بیماری به ما کمک می کند .

enlightenedبعضی از میکروب ها ، کثیفی و آلودگی را دوست دارند . با شست و شوی مرتب بدن ، دندان و حفظ پاکیزگی ، می توانیم میکروب ها را از خود دور نگه داریم .

چرا گاهی باید دارو تزریق کنیم ؟

پزشک و پرستار با تزریق آمپول ، دارو را به طور مستقیم وارد خون می کنند . هیچ کس دوست ندارد پزشک برایش آمپول تجویز کند ؛ اما وقتی که بیمار هستیم اگر دارو تزریق کنیم ، زود تر خوب می شویم .

enlightenedبا تزریق واکسن به نوزادان به آنها کمک می کنیم تا بتوانند با میکروب ها مبارزه کنند .

راه های ساده برای پیشگیری از بیماری

* همیشه قبل از غذا خوردن ، دست های خود را بشویید .

* آب سالم ، پاک و تصفیه شده بنوشید .

* در هنگاه عطسه یا سرفه از دستمال کاغذی یا دستمال شخصی استفاده کنید .

* به موقع واکسن بزنید .

میکروب آنفلوآنزا

آنفولانزا یا گریپ بیماری واگیردار است . این بیماری باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی‌حالی شدید نمایان می‌شود.

میکروب سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولاً با خستگی، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد .

میکروب هاری

هاری بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. ویروسی از خانواده رابدو ویریده این بیماری را ایجاد می‌کند. این ویروس در بسیاری از پستانداران از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند. ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده، در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌نماید.

میکروب حصبه

یک بیماری عفونی است که در اثر عفونت باکتری Salmonella enterica سویه تیفی ایجاد می‌شود. این بیماری واگیردار بوده و از طریق آب و غذای آلوده به مدفوع شخص بیمار گسترش می‌یابد. علایم بیماری پس از شش تا سی روز از ابتلا بروز کرده و معمولاً با تب بالا، یبوست، درد شکم، ضعف، تهوع خفیف، بی‌اشتهایی و سردرد همراه است. در بعضی بیماران لکه های قرمز پوستی و گیجی دیده شده و وقوع اسهال نیز غیر معمول است.

میکروب سل

سل یا تب لازم یک بیماری عفونی شایع، و در بسیاری از موارد مرگ‌بار است. این بیماری توسط گونه‌های مختلف مایکوباکتریا، به‌طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود.[۱] انتقال باکتری توسط قطرکهای تنفسی از فرد بیمار می‌باشد.[۲] سل به‌طور معمول به شش‌ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. وقتی افرادی که عفونت سلی فعال دارند سرفه، عطسه، یا بزاق خود را از طریق هوا منتقل می‌کنند سل از طریق هوا پخش می‌شود.[۳]

 

 

پیارسال
خوب بود دخترم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران