رویدادهای مدرسه
خانه کودک مشکوه
معرفی فضاهای خانه کودک مشکوه
خلاصه :
خانه کودک مشکوه با بهره گیری از آخرین متد ها و طبق به روزترین استاندارد های دنیا آماده است تا لحظات خوشی را برای شکوفایی استعدادهای عزیزانمان و کسب مهارت های اجتماعی و تقویت بنیان های اعتقادی بیافریند.نگاهی اجمالی بر خانه کودک مشکوه
خدا را شاکریم که به ما توفیق داد تا از سال 1377 با هدف پرورش کودکانی کاوشگر و شاداب، پذیرای
کودکانمان در مهد مجموعه مشکوه باشیم . حساسیت ها را درک کرده و محیطی اسلامی در راستای
پرورش مذهبی، تربیتی و مهارتی، برای نوگلانمان فراهم نمودیم .
نگرشی نوین، کادری مجرب و کوله باری از دانش و تجربه سیزده ساله، تغییرات وسیع آموزشی و تربیتی
را در سال 1390 به ارمغان آورد .
چهار شاخص مهم را در تعامل با کودکان ، هدف قرار داد ه ایم :
* نیاز فردی هر کودک
* رشد و ارتقا استعدادهای هر کودک
* احترام به تفاو تهای فردی
* توجه به رشد همه جانبه کودکان
با این حال نگاهمان همچنان به آینده بود تا اینکه خداوند مسیری را برایمان روشن ساخت و در خرداد
سال 1395 اندیشه بهتر بودن، الگویمان شد و هدف بر آن شد که به لطف پروردگار، خانه کودکی بنا
نهیم منطبق با جدیدترین استانداردهای بین المللی تا راهگشا باشیم در جهت رشد و بالندگی آینده سازان
این مرز و بوم .
حال کار ساخت و تجهیز خانه کودک مشکوه با همه فرازها و نشیب ها به اتمام رسید و خانه ای شد در
شان خانواده های متدین و ولایتمدار .
نگاهمان هماره به محبت پرودگار است و معتقدیم چون که خدمت خلق را برگزیده ایم لطف خالق همیشه
همراهمان خواهد بود .
برای اینکه کودکان در فضای فیزیکی احساس راحتی کنند باید زندگی داخل خانه کودک بازتابی از محیط زندگی واقعی آنان باشد.
راحتی فضای فیزیکی یادگیری زمانی ایجاد میشود که تجهیزات و وسایل موجود در آن مناسب استفاده کودکان و در سایز و اندازههای آنان طراحی شده باشد.
علاوه برآن لازم است وسایل بازی و فعالیت در جایی نگهداری شوند که کودکان دسترسی راحت و مناسبی به آنها داشته باشند و بتوانند در پایان فعالیت، خودشان وسایل را به جای اول بازگردانند.
کودکان دارای یک احساس هویتی قوی هستند. لذا محیط فیزیکی باید برای کودک، راحت باشد و در او حس تعلق ایجاد کند.
لازم است تجهیزات و دکوراسیونی که در فضا وجود دارد تا آنجا که ممکن است با فرهنگ کودکان هماهنگ و همخوان باشد؛ همه اینها در کنار هم به کودک احساس تعلق به مرکز را میدهد و در سایه این احساس راحتی و تعلق است که فعالیتهای محرک رشد آغاز می شوند.
محیط فیزیکی باید سلامت و ایمنی کودکان را تضمین کند.
یکی از مهمترین ویژگیهای یادگیری کودک، توأمان بودن آن با حرکت زیاد است. لازم است محیطهای فیزیکی به گونهای طراحی شوند که کودکان بدون اینکه اضطراب صدمه دیدن داشته باشند بتوانند آزادانه بدوند،بچرخند، بالا بروند، کشف کنند و بازی های مختلف انجام دهند
محیط فیزیکی باید به کودک، قدرت انتخاب بدهد.این محیط به تک تک کودکان اجازه میدهد با توجه به توانایی، مهارتها و شایستگیهایشان به طور مستقل تصمیم گیری و عمل کنند.
محیط فیزیکی باید کودک را ترغیب به تعامل با دیگران کند.
افزایش تعامل مناسب و مؤثر کودکان با کودکان، همسالان و بزرگ سالان حاضر در خانه کودک، یکی از اهداف مهم هر برنامه درسی مطلوب در این حوزه است. محیط فیزیکی میتواند تا اندازه زیادی بر این امر تأثیرگذار باشد.
یک فضای فیزیکی مناسب، دارای تصاویر و اشیای جذابی است که محرک گفت وگوی کودکان با یکدیگر و مربی هستند.
یک محیط فیزیکی مطلوب، دارای مکانی برای نمایش کارهای کودکان و گفت وگوی آنان درباره کارهایی است که انجام داده اند. چنین محیطهایی دارای تجهیزاتی هستند که کودکان را به کار با هم سالان ترغیب میکنند.
همچنین وجود یک فضای مناسب برای غذاخوردن گروهی که در آن مسئولیت تقسیم غذا و جمعآوری برعهده خود کودکان است بسیار توصیه می شود
کودکی، مرحله رشدی بسیار حساسی است؛ چراکه در این سنین بسیاری از قابلیتها و مهارتهای ادامه زندگی در فرد ایجاد میشود. بنابراین لازم است دست اندرکاران حوزه آموزش پیش از دبستان به همه عوامل مؤثر بر یادگیری کودکان از جمله فضای فیزیکی توجه ویژه داشته باشند و از نتایج آخرین پژوهشها و دستاوردهای این حوزه بسیار مهم آگاه باشند و به بهترین نحو از آن بهره گیرند.
و در این راستا ما تلاش کردیم استانداردهای روز دنیا را مد نظر قرار داده و با الگو قرار دادن ۱۰ مهدکودک برتر دنیا و توجه به خط مشیکلی، اهداف رشدی و هدف غایی تربیت احسن المخلوقین فضای فیزیکی خانه را نیز در خدمت اهداف مجموعه درآوریم.