رویدادهای مدرسه

ایستگاه های فوق برنامه


خلاصه :

خانه کودک مشکوه هم.اره در تلاش است تا با برنامه ها و فعالیت های متنوع،برنامه ریزی جامع و کاملی برای اوقات کودکان مسکوتی داشته باشد.ایستگاه های فوق برنامه، شامل فعالیت هایی بسیار جذاب برای دستیابی به اهدافی مطالعه شده می باشد...

از انجا که نگاه خانه کودک مشکوه این است که در تمامی ابعاد به رشد همه جانبه بپردازد لذا با توجه به نیازهای کودک و با محوریت قرار دادن اصول صحیح تربیتی اقدام به طراحی و برنامه ریزی فعالیت های مختلف در قالب ایستگاه ها و کلاس های متنوع برای کودکان کرده است.

در طراحی و برگزاری این فعالیت های فوق برنامه، خانه کودک مشکوه به این نتیجه رسید که برای اثرگذاری و تحقق بیشتر اهداف تعیین شده، به محیط بازسازی شده و یا وسایل خاصی نیاز است لذا همکاران ما تلاش کردند تا با استفاده از وسایل و مواد اولیه استاندارد در جهت حفظ سلامت کودک در کنار تحقق اهداف آموزش نیز گام برداشته باشند.

در ادامه به معرفی کلاس ها و فعالیت های فوق برنامه خانه کودک مشکوه می پردازیم:

کلاس بروج:

کلاس بروج که در واقع یک بازی است که در قالب فیزیکی و زمانی یک کلاس برگزار می شود و یکی از بزرگترین اهداف مجموعه را دنبال میکند. این هدف، فراهم نمودن بستری مناسب جهت انس با تعالیم دینی و مذهبی و پیام های قرآنی در قالب طراحی یک بازی شاد و جذاب و پرانرژی می باشد.

 

کلاس لگو:

لگوها فوایدی بسیاری برای کودکان دارند این فواید حتی توسط تحقیقات دانشمندان هم ثابت شده‌اند در اینجا چند نمونه از فواید بیشمار آن را بیان می‌کنیم از جمله:

مهمترین تاثیر لگوها بر روی کودکان در رشد و هماهنگی مهارت‌های بدنی و ارتباطات فضایی است که تحقیقات دانشمندان نیز آن را به اثبات رسانده است.

باز با لگو موجب پرورش عضلات ظریف انگشتان و مچ دست می شود.

بازی با لگوها، تصورات کودکان را افزایش داده و تخیلات کودک را تحریک و آن را به مرحله عمل می‌رساند.

بازی با لگو مفاهیم بسیاری به فرهنگ لغت کودکان اضافه می‌کند و از طریق این بازی، کاربرد لغات را به طور محسوس در زندگی مشاهده می‌کنند. والدین می‌توانند با استفاده از یک تصویر نمایشی خانه‌ای، قطار یا ماشین ساخته شده با لگوها، واژه‌هایی مانند: “جلو، عقب، پشت، زیر، روی، داخل، خارج، …”   به کودکان آموزش دهند. دستورات ساده‌ای مانند «عروسک را داخل خانه بگذار» یا «راننده را پشت فرمان قرار بده» یا « با ماشین برو جلو» و هزاران جمله دیگر که هر کدام کودک را به یادگیری این مفاهیم برمی‌انگیزد.

در ادامه مورد قبلی که همزمان باعث تقویت قدرت بیان و داستان‌سازی نیز می‌شود: کودک هنگام ساختن، لغات جدید را می‌آموزد و در جمله‌سازی‌هایش به کار می‌برد. در نتیجه نه تنها قدرت بیانش پرورش می‌یابد بلکه داستان‌سازی نیز می‌کند.

کودک در هنگام بازی با لگوها و انجام ساخت‌وساز و خراب کردن و دوباره ساختن، آزاد است. برای همین مدت زمان زیادی را می‌تواند بدون احساس خستگی بازی کند. به همین دلیل یادگیری و کار با لگو جنبه تکراری و خسته کننده پیدا نمی‌کند و هر بار می‌تواند شکل جدیدی بسازد.

کودک با هر بار ساخت و ساز و سپس خراب کردن با مفاهیم تجزیه و ترکیب اجسام آشنا می‌شود.

آزادی عمل در بازی باعث می‌شود کودک دست به خلاقیت و ابتکار بزند و چیزهای جدید بسازد که در رشد خلاقیت و توانایی‌های ذهنی او بسیار مؤثر است.

کودک با ساخت اشکال هندسی با مفاهیم هندسی آشنا می‌شود.

با توجه به اینکه لگوها در رنگ‌های مختلف ساخته شده‌اند همین باعث می‌شود کودک در حین بازی رنگ‌های مختلف را یاد بگیرد.

بازی با لگو در ایجاد و بالا بردن اعتماد به نفس کودک بسیار تاثیرگذار است به این صورت وقتی کودک با قرار دادن قطعات در کنار یکدیگر چیزی می‌سازد، احساس شادی، غرور و پیروزی می‌کند و همین باعث اعتماد به نفس کودک می‌شود.

بازی با قطعات لگو زمینه هماهنگی چشم و دست را فراهم می‌آورد و همین باعث می‌شود همکاری و رشد مهارت‌های اجتماعی کودک گسترش یابد.

مزیت دیگر لگو این است که کودکان در تمام سنین و به تناسب هوش می‌توانند از این اسباب‌بازی استفاده کنند.

بازی با لگو قدرت تفکر منظم و سازماندهی کودک را افزایش می‌دهد.

لگوها به راحتی نمی‌شکنند و خراب نمی‌شوند. برا همین تا مدت‌ها قابل استفاده هستند.

از طریق بازی با لگوها، کودک کثیف نمی‌شود به همین دلیل والدین کودکان را به این گونه بازی‌ها تشویق می‌کنند.

 

 

بازی هدفمند:

بازی های هدفمند متناسب با موضوع هفته و متناسب با توانمندی هر یک از گروه های سنی درنظر گرفته می شود و مهمترین هدف آن دستیابی به و افزایش رشد شناختی کودک است. رشد شناختی کودک به معنی رشد و پرورش فعالیت‌های شناختی مثل زبان، تفکر، استدلال و حافظه می‌باشد. این بخش از رشد، به دلیل تاثیر عمیقی که بر بزرگسالی کودک دارد، باید به دقت زیر نظر قرار گرفته و پرورش بیابد. به همین جهت این برنامه ی بسیار مهم نیز در بین فعالیت های اصولی و از پیش فکر شده ی خانه ی کودک مشکوه قرار گرفته است.

 

لی لی پوتی:

سرزمین لی لی پوتی یک نامگذاری زیبا برای مجموعه ای از دستاوردها می باشد. این فضا متناسب با اندازه ی دنیای کودکانه طراحی و ساخته شده است. بازی در این مجموعه و با وسایلی که دنیای بزرگترها را برای کودک تداعی می کند، بسیاری از هیجان های دوران کودکی را در جهت درست تخلیه می کند. این قسمت از خانه کودک مشکوه جذابیت ویژه ای برای کودکان دارد که اهداف بزرگی را متحقق کرده است. من جمله:

آرامش بخشی ذهنی و روحی کودک در خلال بازی در یک محیط شبیه سازی شده

نقش پذیری و نقش دهی مثبت در قالب بازی و افزایش حس مسئولیت پذیری

تقویت روحیه کار گروهی و مشارکتی

تخلیه انرژی

بالا رفتن قابلیت ها و توانایی های ارتباط متقابلافزایش رشد شخصیتی کودک

 

لبخند سفید و آراستگی:

آراستگی ظاهر و باطن یکی از معیار های سنجش افراد در جوامع بشری بخصوص در جامعه اسلامی ما می باشد. برای جانماندن از این فرض واجب و مهم که اهداف و نتایج زیر را به دنبال خواهد داشت، کلاس لبخند سفید و آراستگی برای کودک در خانه کودک مشکوه در نظر گرفته شده است.

ماندگار کردن اهمیت سلامت جسمی در ذهن کودک

بالابردن توانمندی های فردی کودک

بالابردن اعتماد به نفس در کودکان

اهمیت داشتن برنامه ریزی فردی در زندگی روزمره برای کودکان

 

ماسه بازی:

کودکان دوست دارند با طبیعت در تماس باشند و هر آنچه که می بینند تجربه کنند که یکی از این عناصر آب و خاک است و بچه ها علاقه زیادی به تجربه اب و خاک دارند البته این علاقه محدود به کودکان نمی شود و اگر کمی در خودتان دقیق شوید می بینید شما هم در هر سنی که باشید از کار کردن با شن و ماسه و ساختن مجسمه های مختلف لذت می برید!

شن بازی یک روش طبیعی یادگیری کودک است و کودک با ضربه زدن، صاف کردن یا پرتاب کردن و شکل دادن به آن تجربه می کند و می آموزد.

ماسه بازی مهارت خلق و ابداع را می پروراند به باعث تمرکز او می شود همچنین کودک می تواند از طریق شن بازی آرم شود و بسیاری از احساسات منفی خود را تخلیه کند مثلا وقتی که عصبانی و ناراحت است ماسه را سوراخ سوراخ کند یا بر روی آن بکوبد و به طور کلی شن و ماسه علاوه بر جنبه سرگرمی به صورت درمانی نیز به کار می رود.از دیگر اهداف ماسه بازی عبارتند از:

بازی با عناصر طبیعت برای ساختن دنیای خیالی

تجربه آزمایش و کسب نتیجه از طریق طبیعی ترین مسیر یادگیری یعنی ماسه بازی

پرورش قدرت ابداع،ابتکار و تمرکز

کمک به رشد شخصیت کودک

 

بوم زی:

بچه ها بازی کردن را دوست دارند و به شدت دنبال کشف دنیای جدید اطراف هستند. شاید تابحال شما هم با این مسئله روبرو شده اید که کودکان بجای بازی با اسباب بازی ها و وسایل خودشان مدام در حال بازی با وسایل خانه و آشپزخانه هستند.حتی یک قابلمه ساده از همه چیز برایشان جذاب تر است. بازی کودکان به رشد و پرورش آن ها کمک نموده و اگر درست انتخاب شود،هوش و هیجان را در کودکان بالا خواهد برد. بوم زی درواقع تخته هایی هستند که از قرار دادن وسایل مختلف روی آن به وجود می آید. بازی با بوم زی اهداف زیادی را دربرمی گیرد که اصلی ترین آن ها عبارتند از:

آموزش و یادگیری اعداد

آموزش ساعت

آموزش رنگ ها

یادگیری انواع ماز

پازل اشکال

انواع قفل ها

آموزش زیپ،بند و چسب کفش

 

باغبانی

امروزه شاهد آن هستیم که کودکان ما با رشد زندگی شهرنشینی و ماشینی کمتر از نسل های گذشته با طبیعت انس گرفته اند و بیشتر وقت خود را صرف فعالیت‌های داخل خانه نظیر تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری می‌کنند.

باغبانی و پرورش گل و گیاه یکی از لذت های زیبای زندگی و یکی از آسان­ترین راههای ارتباط کودکان با طبیعت است.

به عقیده متخصصان، باغبانی یکی از حرفه‌هایی است که در آن هر پنج حس انسان به کار گرفته می‌شود و در نتیجه یکی از مفیدترین فعالیت‌ها برای کودکان است که باعث یادگیری پایههای علوم تجربی، هنر، ریاضی در آنان می‌شوند. کودکان از طریق تجربه، دانش زیادی درباره رشد گیاهان به دست می‌آورند. آنها در مقایسه با کودکانی  که تنها به يادگيري تئوری علوم می‌پردازند، فهم بهتری از علوم  کسب می‌کنند. علاوه بر آن، این کودکان احساس مسئولیت‏ پذیری بیشتری پیدا می‌کنند و بلوغ فکریشان نیز بیشتر از سایر همسالان خود خواهد بود. مواردی که در ادامه ذکر می شود از دستاوردهای این فعالیت زیبا هستند:

مسوولیت پذیری

افزایش صبر

رشد قدرت درک و فهم

احساس توانایی انجام کار و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس

تشویق به مصرف میوه و سبزیجات

ارتباط با طبیعت و افزایش هوش طبیعت گرا

تقویت سیستم ایمنی بدن در ارتباط کودک با خاک

 

پارک خانه:

طراحی و استفاده از وسایل شبیه سازی شده به وسایل اسباب بازی در پارک ها، یکی از ویژگی های متمایزکننده خانه کودک مشکوه می باشد. تلاش شده تا این وسایل ضمن داشتن کارایی و استفاده مناسب از ایمنی بالایی نیز برخوردار باشند. نتایج و اهداف استفاده از این وسایل برای کودکان ما در ادامه ذکر شده است:

رشد و تکامل عضلات

افزایش هماهنگی عضلانی

افزایش هماهنگی چشم و دست

تقویت مهارت و هوش حرکتی

تقویت قدرت تعادل

تخلیه انرژی

 

دومینو و جنگا:

در بسیاری از روزها هیجان و شادی بازی کودکان با دومینو و جنگا، انرژی مجددی را به فضای خانه کودک مشکوه تزریق میکند. این هیجان و انرژی دیدنی است زیرا که در بسیاری از مواقع دست یابی به اهداف و نتایجی را که در نظر داشته ایم به تصویر میکشد.این اهداف عبارتند از:

تقویت نیروی تخیل

رشد خلاقیت هنری

تقویت انواع مهارت های ذهنی(بویژه مهارت های پایه ی هندسی و ریاضیات)

اشنایی با بعضی از مفاهیم فیزیک از جمله اهرم و سطح شیبدار و ...

افزایش دقت و قدرت تمرکز و هماهنگی بین ذهن و اعضا

کسب تجربه در نتیجه ازمایش مکانیسم های مختلف برای انتقال نیرو بین مهره ها از نظر سرعت و قدرت

تقویت روحیه مشارکت و کار گروهی

افزایش توانمندی های علمی و عملی در زمینه طراحی مکانیسم ها

تقویت توانایی تفسیر نمودارها،نقشه ها، تشخیص نمادها و نشانه ها

کمک به شکوفایی قدرت ابتکار و نوآوری

 

حیاط و بازی های حرکتی

مهارت های حرکتی یکی از مهم ترین مهارت های پیش نیاز یادگیری در کودکان هستند.. این نوع فعالیت ها محبوب و مورد علاقه اغلب کودکان هستند و باعث بالا رفتن نشاط و شادابی آنها می شود.

تقویت مهارت های حرکتی در کودکان از طریق بازی های حرکتی متنوعی امکان پذیر است.

باعث رشد فیزیکی و رشد استخوانی و عصبی عضلانی می شود

باعث توانمندسازی کودک از نظر بدنی می شود و در نتیجه نقش مهمی در سلامت جسمی کودک دارد.

باعث  افزایش اعتماد به نفس و ایجاد خودپنداره مثبت در کودکان می شود

باعث  پیشگیری و یا رفع بسیاری از مشکلات آموزشی و مرتبط با یادگیری در دانش آموزان می گردد.

به عنوان مثال بازی های حرکتی نظیر پرتاب کردن و گرفتن اشیاء، بر افزایش میزان تمرکز و توجه کودکان تأثیرات مثبتی داشته و در میزان و نحوه یادگیری آنها در مدرسه نقش مهمی ایفا می کنند.

 

ماشین بازی:

یکی از قسمت های جذاب خانه کودک مشکوه هم برای والدین و هم برای کودکان، قسمت ماشین بازی است. اجازه دهید از توصیف ان عبور کنیم و شما را تشویق کنیم تا برای دیدن آن ساعتی هرچند کوتاه را در خانه کودک مشکوه میزبانمتان باشیم.اما اهداف این بازی جذذاب عبارت است از:

پرورش خلاقیت

افزایش توانایی های کودک

بالارفتن روابط اجتماعی او با دیگران

آماده سازی کودک برای نقش های واقعی در زندگی آینده

 

آب بازی:

 بازی با آب یکی از بهترین، اساسی ترین و لذت بخش ترین کارهایی است که کودکان انجام می دهند. کودک پس از آنکه به عنوان موجودی کوچک در دنیایی بزرگ، یک روز سخت را پشت سر گذاشت، با آب بازی آرامش می یابد .

 آب بازی باعث تسکین عصبانیت های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی ها، فشارها و تنش ها رهایی یافته و احساس آرامش می کند.

چون کودکان آب بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت ها و توانایی های مختلف آنها را فراهم ساخت. از دیگر دستاوردهای آب بازی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

۱‌. آب بازی، آرامش بخش کودکان

۲. آب بازی، تقویت کننده خلاقیت و ابتکار کودک

 یکی دیگر از خواص آب بازی، تحریک قوه خلاقیت کودکان است. آب بازی کردن فرصتی برای آنها فراهم می آورد که در آن، قوه خلاقیت خود را پرورش می دهند 

۳. آب بازی، آرامش بخش کودکان

 آب، مایعی آرامش بخش برای همه افراد است و کودکان نیز در آب، احساس آرامش می کنند 

۴. آب بازی عامل رشد عاطفی و هیجانی کودک 

هنگام آب بازی،کودک تنش های خود را کاهش می دهد و به آرامشی رؤیایی دست می یابد. آب بازی به او احساس قدرت می دهد و کنجکاوی او را تحریک می کند و راه کشف ناشناخته ها را پیش روی او باز می کند. از لحاظ روانی و عاطفی هم کودک می تواند در محیط آب بیشتر فعالیت کندو بدین ترتیب،انرژی نهفته خود را آزاد نماید 

۵. آب بازی، عامل رشدگویایی و افزایش دایره لغات 

یکی از تاثیرات آب بازی بر کودکان، ارتقای قدرت سخنوری و افزایش دایره لغات آنان است. کودکان از طریق آب بازی، با کلمات جدیدی آشنا می شوند و با به کار بردن این کلمات، دایره لغات آنان گسترش می یابد 

۵. آب بازی، موجب رشد اجتماعی کودک

 یکی از مهمترین خواصت آب بازی برای کودکان، رشد اجتماعی کودک است. کودکان به هنگام آب بازی فرا می گیرند که چگونه با دیگران ارتباطی مؤثر برقرار کنند. آب بازی می تواند حس تعاون، همکاری، مشارکت، اطاعت از قوانین و مقررات، رعایت نوبت و انعطاف پذیری را در کودک تقویت کند 

عنوان تصویر توضیحات تصویر اینجا نوشته می‌شود. حد اکثر 110 کاراکتر.

عنوان تصویر توضیحات تصویر اینجا نوشته می‌شود. حد اکثر 110 کاراکتر.

عنوان تصویر توضیحات تصویر اینجا نوشته می‌شود. حد اکثر 110 کاراکتر.

عنوان تصویر توضیحات تصویر اینجا نوشته می‌شود. حد اکثر 110 کاراکتر.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران