رویدادهای مدرسه

ایستگاه های تغذیه


خلاصه :

از مهمترین و اولین دغدغه های والدین بحث تغذیه کودک می باشد و مدیریت این موضوع و سر و کله زدن با کودک از بزرگترین مسائل مبتلا به اکثر والدین است. با ما همراه باشید تا با محوریت این موضوع نگاهی به خانه کودک مشکوه داشته باشیم...

نهادینه شدن عادات غذایی در سنین کودکی رخ می‌دهد. تغذیه کودک در سن رشد آنقدر اهمیت دارد که توانسته به یکی از دغدغه‌های اصلی خانه کودک مشکوه تبدیل شود. چیزی که به آن رشد دوران کودکی می‌گوییم با آغاز راه رفتن تمام نمی‌شود و کودک تا رسیدن به بلوغ در هر سال بین شش تا هفت سانت قد می‌کشد. دوره سریع رشد بعدی از اوایل  تا اواسط نوجوانی همزمان با تغییرات هورمونی و سایر مراحل مهم رشد صورت می‌گیرد. اگر کودکی در این دوره مهم از تغذیه مناسب برخوردار نشود، شاهد اثرات منفی آن در بزرگسالی خواهد بود.

کارشناسان بر این باورند که میزان قدرت یادگیری٬ با میزان دریافت انرژی و نوع تغذیه رابطه دارد. کودکی که ویتامین‌ها و املاح معدنی لازم را دریافت نکند، کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از کودکی خواهد بود که در هنگام رشد مواد غذایی مناسب دریافت کرده است، با این که رشد تا حدی بستگی به ژنتیک دارد، تغذیه هم نقش مهمی در این میان بازی می‌کند. علاوه بر میزان رشد، کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند همواره بروز مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی و مشکلات جدی مثل کم‌خونی ان ها را تهدید خواهند کرد. اگر در برنامه غذایی کودک کلسیم نباشد نیز خطر ضعف و شکننده بودن دندان‌ها و  استخوان‌ها وجود دارد که در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.

خانه کودک مشکوه پس از برگزاری جلسات متعدد با متخصصین تغذیه و بررسی نیازهای جسمی کودکان ، برنامه های تغذیه ای مناسبی را برای ایستگاه انرژی ( صبحانه ) و ایستگاه ویتامینه ( میان وعده ) تنظیم نموده و سعی دارد تا با بیان خواص مواد به روش های مختلف و چیدمان جذاب و کودکانه ، عزیزانمان را به استفاده و بهره بردن از این برنامه ترغیب نماید.

سیاست خانه کودک مشکوه بر آن بوده است که برنامه های غذایی هر ماه به صورت مجزا و مجدد انتخاب و تنظیم می شوند و با استفاده از فضای مجازی به خانواده ها اطلاع رسانی می شود. که نمونه ای از آن ها را در ادامه مشاهده خواهید کرد

لازم به ذکر است که برنامه ریزی غذایی خانه کودک مشکوه تنها یک برنامه ریزی صرف نیست بلکه با توجه به بررسی های انجام شده تلاش شده است تا تنوع غذایی در این برنامه ها در سطح بالایی حفظ شود و همین یکی از مهمترین ویژگی های این برنامه ها است که باعث می شود ذائئقه کودک با انواع مواد غذایی مفید اشنا شده و عادت های غذایی صحیح از دوران کودکی در جسم و جان آن ها نقش ببندد.

در این میان، وعده غذایی صبحانه که در میان ما مشکوتی ها با نام ایستگاه انرژی معروف است، از مهمترین وعده ها می باشد که با نظارت دقیق تر مربیان برای آن وقت گذاشته می شود؛ چرا که بیشترین نیاز کودک به انرژی در ابتدای روز می باشد که بیشترین کالری را کودک برای شروع فعالیت های آموزشی نیاز دارد.

از دیگر اهداف این برنامه های غذایی کامل و متنوع آن است که کودک با طعم های جدید و ترکیبات مفید غذایی آشنا می شود و به طور خودکار و به دور از اجبار والدین یا مربی از این وعده های غذایی استقبال می کند.

 

اذعان می کنیم که میان وعده ها شاید در مقایسه با وعده های صبحانه و نهار، وعده ی سبک تری باشند، اما درضمن آن که به اصول تغذیه سالم و کافی برای کودک توجه شده است از لذت بخش ترین اوقات کودکان در خانه کودک مشکوه می باشد. میان وعده ها و یا همان ایستگاه ویتامینه بخشی از برنامه ریزی آموزشی مجموعه برای کودکان است.

وقتی یک برنامه غذایی کامل و متنوع که شامل تمام مواد غذایی لازم از جمله ویتامین ها و پروتئین ها و ... است، مورد استفاده قرار می گیرد، می توان اطمینان خاطر داشت که تمام نیاز های جسمی کودک که در واقع سلامت روح او را نیز در پی دارد، تامین می شود. وعده های غذایی نهار یا همان ایستگاه پروتئینه نیز با بررسی و توجه دقیق به مواد غذایی در نظر گرفته می شود تا ضمن تامین نیازهای لازم، کودک با کسب انرژی مجدد به ادامه فعالیت ها بپردازد. مربیان و مسئولین خانه کودک مشکوه با بیشترین حد توان در این زمان ؛در فضایی صمیمی با بچه ها؛ بر این پروسه نظارت می کنند تا کودکان این وعده را نیز کامل نوش جان کنند...

در کنار تمام این موارد مهم در خانه کودک مشکوه تلاش شده است تا همواره با تزیین و سفره آرایی های زیبا و جذاب، تا امر غذا خوردن برای کودکان دلنشین و جذاب باشد و کودک با اشتیاق بیشتری به غذا خوردن روی آورد.

امیدواریم تا به لطف خداوند متعال، تلاش های خانه کودک مشکوه در این وجه از رشد دلبندانمان تاثیر بیشتری داشته باشد و با همکاری و همراهی مضاعف والدین مصمم تر و محکم تر از قبل در این مسیر قدم برداریم...

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران